عدم قطعیت کالیبراسیون ترموکوپل در مقایسه با ترموکوپل مرجع در یک کوره

مفهوم عدم قطعیت اندازه گیری در حین تأیید هنوز در هیچ استاندارد روسی برای دماسنج های ترموالکتریک گنجانده نشده است.

TCal-8-461

در حال حاضر، سوال کالیبراسیون ترموکوپل اغلب مطرح می شود، و در این مورد انجام آن بدون محاسبه عدم قطعیت نتیجه کالیبراسیون در حال حاضر غیرممکن است. برای کمک به کسانی که روش‌های کالیبراسیون ترموکوپل را توسعه می‌دهند و کالیبراسیون‌های مقایسه کوره را با یک ترموکوپل مرجع انجام می‌دهند، جداول بودجه عدم قطعیت و روشی برای تخمین عدم قطعیت گسترده کالیبراسیون ترموکوپل در وب‌سایت خود ارائه می‌کنیم.

روش کالیبراسیون: روش مقایسه ترموکوپل کوره

نتایج کالیبراسیون:

1) درجه حرارت در کوره، تعیین شده توسط ترموکوپل مرجع t e.

معادله اندازه گیری: te = f (Ee)

2) TEDS ترموکوپل کالیبره شده Ek

 که در آن C1 حساسیت ترموکوپل مرجع در دمای کار mV/°C است

С1х - حساسیت ترموکوپل مرجع در دمای اتصال سرد، mV/°C

 

یادداشت های جدول:

1) تعیین عدم قطعیت های استاندارد مرتبط با اندازه گیری های الکتریکی، جبران اتصال سرد و خط گسترش در دو جدول یکسان است. با این حال، باید درک کرد که مقادیر این عدم قطعیت ها برای ترموکوپل مرجع و کالیبره شده از نظر عددی متفاوت است.

2) محاسبه ناهمگنی ترموالکتریک در بودجه عدم قطعیت یک مشکل قابل بحث است. در مورد این موضوع، مقاله Moiseeva N.P. "عدم قطعیت کالیبراسیون ترموکوپل: آیا باید سهم ناهمگنی ترمو الکترود را در نظر بگیرم"، منتشر شده در بخش "یادداشت های بحث برانگیز".

محاسبه عدم قطعیت گسترش یافته کالیبراسیون ترموکوپل:

نتیجه کالیبراسیون فرمول یا جدولی از وابستگی TEMF ترموکوپل کالیبره شده به دما است. بنابراین، عدم قطعیت کل و منبسط شده نتیجه باید هم عدم قطعیت دما در کوره و هم عدم قطعیت مقدار اندازه گیری شده TEMF را شامل شود.

عدم قطعیت کل نتیجه کالیبراسیون، بر حسب درجه سانتیگراد، به وسیله:

 عدم قطعیت کامل ترموکوپل

که در آن С2 حساسیت ترموکوپل کالیبره شده mV/°С است

عدم قطعیت گسترش یافته نتیجه کالیبراسیون با ضریب پوشش K=2 (تقریباً 95٪ سطح اطمینان با فرض توزیع نرمال) خواهد بود:

U=2 ما

یک توصیه بین المللی از همکاری اروپایی برای اعتباربخشی (EA) وجود دارد که می توانید آن را از اینجا دانلود کنید: EURAMET/cg-08/v.01 کالیبراسیون ترموکوپل (قبلاً EA-10/08) 2007
ترجمه پیوست سند EA 4/02 با مثالی از محاسبه عدم قطعیت در حین تأیید ترموکوپل از نوع نیکرومل-نیسیل در یک کوره در مقایسه با یک ترموکوپل استاندارد در اینجا آمده است: پیوست S5 سند EA 4 /02 - روسیه. ترجمه (.pdf)